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CURATOR
Destiny II
Mancia_Media
Graciela Taquini is a pioneering artist of mediality in Latin America, integrates and dialogues in her exhibitions, with the works of other artists that multiply the senses and readings of her projects. In the same way, a production team accompanies the integral process of their works, where experts from different disciplines and generations are integrated into their work.
The collective and integrative aspect, inherent in the practices of Graciela Taquini, reveal a trajectory that reveals not only the medial avant-garde, - in the pioneering use of technological devices and its peculiar discourses - but particularly, in a way of work and process, closer to the practices of this century and linked to the goal of "creating community" and build a "joint mission", as she calls it. Another aspect to consider in the analysis of his work is the recurrence of the performative and the use of one's own body in a self-referential approach sometimes approached with humor and irony, others from histories of its context and time, where fiction or fiction can appear indistinctly. document.
Graciela Taquini, dominates the central notions of the event, according to Eugeni Bonet, (foundation of the equation action = shared creation). The participation of the spectator is an essential element to activate some of his pieces. All these aspects, like a triple code of approach, allow to deepen the reading of his extensive and multiple artistic practice marked by the audiovisual media from creative and critical parameters and in all cases, as Flusser said, from the Universe of the Technical images .
"From the encounter between art and research, there could not be a practical and a theoretical part, but relays from one to the other, opening holes and going through the problems that arise in them."
(GT) Many of these works harbor the contradiction and contradictions between determinism and chance, between technology and magical thinking, rational and irrational thinking or the immense world of what is called "hidden". This proposition appeals to a cognitive level not usual in the field of art, propitiating a field of knowledge that is part of popular culture, close to esotericism and any form of faith, belief or unscientific conviction.
There is, once again, a ludic sense and a desire to mark the present as our only time. The work of Graciela Taquini expresses the ontological condition of art, of not giving answers, but of formulating new questions.
Destino 2
Mancia_Media
Graciela Taquini es una artista pionera de la medialiadad en Latinoamérica, integra y dialoga en sus muestras, con las obras de otros artistas que multiplican los sentidos y lecturas de sus proyectos. Del mismo modo un equipo de producción acompaña el proceso integral de sus obras, donde expertos de distintas disciplinas y generaciones se integran a sus trabajos.
El aspecto colectivo e integrativo, inherente a las prácticas de Graciela Taquini, dan cuenta de una trayectoria que deja en evidencia, no solamente la vanguardia medial, --en el uso pionero de dispositivos tecnológicos y sus peculiares discursos-- sino particularmente, en una forma de trabajo y de proceso, mas próxima a las practicas de este siglo y vinculadas al objetivo de “crear comunidad” y construir una “misión conjunta”, como ella la llama. Otro aspecto a considerar en el análisis de su trabajo es la recurrencia de lo performativo y el uso del cuerpo propio en una autoreferencialidad abordada algunas veces con humor e ironía, otras desde historias de su contexto y tiempo, donde pueden aparecer indistintamente la ficción o el documento.
Graciela Taquini, domina las nociones centrales del event, al decir de Eugeni Bonet, (fundamento de la ecuación acción = creación compartida). La participación del espectador es un elemento esencial para activar algunas de sus piezas. Todos estos aspectos, como un triple código de aproximación, permiten profundizar en la lectura de su extensa y múltiple practica artística signada por los medios audiovisuales desde parámetros creativos y críticos y en todos los casos, como decía Flusser, desde el Universo de las imágenes Técnicas.
“Del encuentro entre arte e investigación, no podría haber una parte práctica y otra teórica, sino relevos de una a la otra, abriendo agujeros y atravesando los problemas que se presentan en ellas.”
(GT)
Muchas de estas obras albergan el contrasentido y las contradicciones entre determinismo y azar, entre tecnología y pensamiento mágico, pensamiento racional e irracional o el inmenso mundo de lo llamado "oculto". Esta proposición apela a un nivel cognitivo no habitual en el campo del arte, propicia un ámbito del conocimiento que forma parte de la cultura popular, próximo al esoterismo y a cualquier forma de fe, creencia o convicción no científica.
Hay, una vez mas, un sentido lúdico y un deseo de marcar el presente como nuestro único tiempo. La obra de Graciela Taquini, expresa la condición ontológica del arte, de no dar respuestas, sino de formular nuevas preguntas.